گوگل ادوردز چیست؟

ادوردز یکی از سیستم های تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان می توانند بر روی کلیدواژه های خاص سرمایه گذاری کنند تا تبلیغات آن ها در نتایج جستجو دیده شود. گوگل جایگاه مشخصی برای تبلیغات در نظر گرفته است و این جایگاه ها را به مزایده می گذارد. تبلیغ دهندگان در این مزایده شرکت می کنند و بر اساس پولی که برای هر کلمه کلیدی می پردازند، در صفحات گوگل نمایش داده می شوند. گوگل ادوردز بزرگترین منبع درآمد گوگل است (گوگل ادوردز رایگان یک شوخیه). تجارت های بسیاری از این سرویس تبلیغاتی به طور ثابت استفاده می کنند و هزینه های بالایی را در صرف تبلیغات در گوگل ادوردز می نمایند.

آموزش گوگل ادوردز برای چه کسانی کاربرد دارد؟

صاحب هر نوع کسب و کاری باشید می توانید از خدمات ادوردز استفاده کنید. بسته به رقابتی بودن کلیدواژه هایی که شما بر روی آن سرمایه گذاری می کنید و اثرگذاری انتخاب کلمه کلیدی در تبدیل کاربر به مشتری، گوگل ادوردز ممکن است برای کسب و کارتان موثر باشد یا نباشد. برای بیشتر کسب و کارها، این سیستم تبلیغاتی بسیار موثر بوده است. اگر شما سرمایه خود را با به کار بردن کلیدواژه های نادرست هدر ندهید و کلمات مناسبی برای تبلیغات استفاده کنید، می توانید نتایج خوبی به دست آورید .
  • اگر بر روی کلمه کلیدی مورد نظرتان سئوی قوی ندارید Ùˆ در لینک های اول صفحه اول Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ نیستید، با پرداخت هزینه Ù…ÛŒ توانید در جایگاه اول Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ باشید. (چنانچه سئوی قوی داشته باشید برای شما موثر تر خواهد بود)
  • زمانی Ú©Ù‡ برای مدت محدودی جشنواره یا تخفیف خاصی دارید یا Ù…ÛŒ خواهید به هر دلیلی در مدت زمان محدودی در Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ به چشم بیایید، Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ ادوردز برای شما مناسب است.
  • چنانچه به هر طریقی ورودی بیشتر کاربران Ù…ÛŒ تواند موجب بازگشت سرمایه (ROI) شما شود.
  • اگر نیازمند افزایش ترافیک ورودی سایت تان برای مدت محدود هستید.

آگهی ادوردز در کجا نمایش داده می شود؟

وب سایت گوگل تبلیغات شما را در ردیف نتیجه جستجوی گوگل قرار می دهد. محل قرار گیری تبلیغات در گوگل بصورت غیر اختیاری می باشد و به میزان رقابت شرکت کنندگان مزایده بستگی دارد. در هر صفحه از نتایج گوگل (SERP) یک یا چند آگهی در بالای صفحه (حداکثر ۴ لینک) و یک یا چند آگهی در پایین صفحه(حداکثر ۳ لینک) نمایش می یابد. تعداد آگهی در یک صفحه، به میزان رقابت در کلمه کلیدی و تعداد شرکت کنندگان در مزایده بستگی دارد. وب سایت هایی که با شرکت در گوگل ادوردز در نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شوند با حروف اختصار Ad مشخص می گردند. به تصویر زیر دقت کنید: (قسمت بنفش، نتیجه جستجوی گوگل به صورت ارگانیک می باشد)

ساختار کلی گوگل ادوردز

برای درک کامل گوگل ادوردز بهتر است از ابتدا ساختار کلی آن را بدانید. در راس چارت گوگل ادوردز، حساب کاربری قرار دارد. در ایران به دلیل تحریم گوگل، مستقیماً نمی توانید خودتان خرید اکانت گوگل ادوردز انجام دهید. بنابراین باید به شرکت های واسطه ای که خدمات خرید اکانت گوگل ادوردز را ارائه می دهند مراجعه نمایید. با جستجوی گوگل می توانید لیستی از این شرکت های ایرانی را بیابید. در طبقه دوم چارت، کمپین ها قرار دارند. کمپین ها را به عنوان اهداف بزرگ ببینید یک کمپین بودجه مختص به خود را دارد و بسیاری تنظیمات در این سطح اعمال می شود.
برای درک بهتر، کمپین ها را مانند ساختار وب سایت خود در نظر بگیرید. اگر برای مثال یک فروشگاه دارید ممکن است برای هر نوع محصول Ú©Ù‡ در فروشگاه دارید کمپین ایجاد نمایید. یک کمپین برای کت، یک کمپین برای کفش، یکی برای کلاه Ùˆ الی آخر. کمپین هایی Ú©Ù‡ به این Ø´Ú©Ù„ ایجاد Ù…ÛŒ شوند به شما انعطاف پذیری Ù…ÛŒ‌دهند. مثلا اگر شما یک کمپین برای کت دارید Ùˆ در حال ورود به ماه های زمستانی هستید ممکن است نیاز باشد Ú©Ù‡ بودجه آن را زیاد کنید تا ترافیک بیشتری را جذب نمایید.
در طبقه بعدی چارت، گروه های تبلیغ (Ad Groups) قرار دارند. هر گروه تبلیغ شامل یک سری از تبلیغات است. کلمات کلیدی نیز در اینجا قرار دارند. گروه های تبلیغ زمانی که روی یک موضوع خاص تمرکز می کنند، بهترین عملکرد را دارند. مثلاً اگر کمپین شما در مورد کفش باشد گروه های تبلیغی شما می تواند به صورت تخصصی راجع به کفش زنانه، کفش مردانه و یا کفش کودکان باشد.
گروه های تبلیغ هر کدام به تعدادی تبلیغ زیر مجموعه خود اشاره دارد. گروه های تبلیغ شامل کلمات کلیدی هستند که زمانی که تبلیغ اصلی به نمایش در می آید به آن کلمات اشاره شده است.
سوالی که برای بسیاری در اول راه به وجود می آید این است که بهترین راه برای شروع کار و تقسیم بندی موارد بالا چیست؟ این پرسش جواب ثابتی ندارد. بسته به کسب و کار و اهداف شما متغیر است. اما براساس تجربه و نتایج اعلام شده، بهترین حساب کاربری می تواند کمپین هایی حاوی چندین گروه تبلیغی، دو یا سه تبلیغ و ده تا سی و پنج کلمه کلیدی در هر گروه تبلیغی باشد.

فصل ۲ : راه اندازی گوگل ادوردز

اکانت گوگل ادوردز

متاسفانه دسترسی گوگل ادوردز برای کاربران ایرانی غیرمجاز است. بنابراین مستقیما نمی توان به این ابزار دسترسی داشت و یا وجهی به حساب ادوردز برای راه اندازی کمپین پرداخت کرد. شرکت هایی وجود دارند که با همکاری شرکت های خارجی این امکان را فراهم می کنند. روش کار به این صورت است شرکت های واسط پس از عقد قرارداد و دریافت وجه با واحد پولی کشورمان ، اکانتی ایجاد می کنند و حساب را به واحد پولی دلار یا درهم شارژ می کنند سپس ایمیل و رمز عبور اکانت گوگل ادوردز را در اختیار شما می گذارند.
نکته دیگر آنکه برای ورود به حساب کاربری و کار با اکانت گوگل ادوردز بایستی از vpn استفاده کرد. دقت کنید که vpn ی که استفاده می کنید این قابلیت را داشته باشد که همیشه فقط از ای پی یک کشور خاص شما را به ادوردز متصل کند تا گوگل متوجه نشود که شما از فیلترشکن استفاده می کنید.
پس از دریافت حساب کاربری خود، حال نوبت به این است که دست به کار شوید، در ابتدا واردhttps://adwords.google.com شده ، ایمیل و پسورد را وارد نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تبلیغات گوگل با همیار وب تماس بگیرید