برند یا نام تجاری عاملی است که وجه تمایز بین کسب و کار ها را ایجاد می کند. یعنی هر کسب و کاری که قصد دارد وجه تمایزی بین رقبایش داشته باشد باید برند یا نام تجاری تاثیر گذاری داشته باشد. برندینگ یا برند سازی چیست؟ آیا برند سازی فقط داشتن یک لوگوی زیبا است؟ آیا برند سازی یعنی اینکه بیشتر در دید مخاطبانتان باشید است؟ متاسفانه در کشور ما خیلی ها درک درستی از برند و برند سازی ندارند.

در این مقاله قصد دارم در مورد برند و اهمیت برند سازی برای کسب و کار ها صحبت کنم و اینکه چرا کسب و کار شما باید دارای نام تجاری باشد. پس همراه آویناوب باشید.

برندینگ یا برند سازی چیست؟

هر زمانی که نام برند “اپل” را می شنوید چه حسی به شما دست می دهد؟ چه تصوراتی از نام این برند در ذهنتان تداعی می شود؟ هر وقت اسم این برند را می شنوید مسلما کیفیت بالا، قیمت بالا و خاص بودن در ذهن شما نقش می بندد.

واقعا چرا محصولات اپل با اینکه گران قیمت تر از برند های دیگر است طرفدار زیادی دارد؟ جواب این سوال در یک جمله ختم می شود و آن هم برند سازی برای افراد خاص است.

اپل به مخاطبانش گفته است اگر می خواهید خاص باشید و با اطرافیانتان فرق داشته باشید از محصولات ما استفاده کنید. مسلما تلفن همراه های اپل از هر نظر خاص تر از تلفن همراه های دیگر شرکت ها است. از سیستم عاملش گرفته تا برنامه های خاص دیگری که مختص سیستم عامل خودش است.

اپل جایگاه خاصی به محصولات خود افزوده است و از این طریق ارزش آن برای مشتریانش بیشتر شده است. برند سازی یعنی همین! یعنی نیاز مخاطبانتان را به خوبی شناسایی کنید و همیشه خدمات منحصر به فردی به آن ها ارائه کنید.

برند سازی حتما این نیست که در همه جا اسم برند شما باشد. خیلی از برندهای بزرگ بوده اند که با تبلیغات انبوه هم نتوانستند به درستی برند سازی کنند. نمونه اش فروشگاه اینترنتی 5040 با صرف هزینه های گزاف برای تبلیغات سنتی و اینترنتی هیچ وقت نتوانست به گرد پای دیجی کالا برسد.

تا زمانی که نتوانید خدمات مورد نیاز به مخاطبانتان را تامین کنید نمی توانید برندسازی قوی داشته باشید.

تعریف دیگری از برند یا نام تجاری

برند، نامی برای کسب و کار شما است که مخاطبانتان با دیدن یا شنیدن آن به یاد خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید می افتند و در حقیقت وجه تمایز شما با سایر رقبا با محصولات و خدمات مشابه در بازار است.

برند یا نام تجاری شناسنامه هر کسب و کاری است. در واقع هر شخصی با به یاد آوردن نام هر برندی به مزیت ها و مضرات آن پی خواهد برد.

برند شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برند شما باید نشان دهنده مزیت های خاص شما باشد. باید وجه تمایزی بین شما و رقبایتان باشد. در ادامه مواردی را عنوان می کنم تا بدانید برند شما باید چه ویژگی هایی را داشته باشد تا در ذهن مخاطبانتان حک شود و آن را به دیگر افراد نیز معرفی کنند.

حتما بخوانید ایمیل مارکتینگ در تجارت الکترونیک

لوگوی برندتان مهم است

برند شما در وهله اول باید دارای نشان و نمادی منحصر به فرد باشد. کافی است به لوگوی یا نماد برند های بزرگ نگاهی بیاندازید تا کاملا متوجه منحصر به فرد بودن لوگوی برند شوید. لوگوی برند شما باید ساده در عین حال تاثیر گذار باشد. در ساخت لوگو برای برند خود به رنگ و طرح آن توجه ویژه ای کنید.

از نامی ساده و کوتاه استفاده کنید

نام برند شما نباید طولانی باشد. سعی کنید از نامی ساده و کوتاه استفاده کنید که تلفظ آن هم برای هر کسی آسان باشد. خیلی مهم است که نام برند شما همیشه در ذهن مخاطب بماند. از نام هایی که از موضوع کسب و کارتان دور هستند استفاده نکنید. مثلا “آویناوب” برای کسب و کاری است که خدمات مبتنی بر وب ارائه می کند.

شعار منحصر به فردی داشته باشید

برند شما باید دارای شعار خاص و تاثیر گذار باشد. هر کسب و کار و برندی باید شعار خاص خودش را داشته باشد. شعار شما باید بتواند پیشنهاد رد نشدنی به مخاطب بدهد. شعار برند شما اولین روبه رویی شما با مخاطب است. در همین گام ابتدایی باید بتوانید مخاطب را جذب خود کنید.

تعهد داشته باشید

برند شما باید نسبت به خدماتی که به مخاطبان ارائه می کند متعهد باشد. در واقع تعهدی که به مشتریانتان داده اید همان خدماتی است که موظف هستید به نحو احسنت به آن ها ارائه کنید. خیلی از برندهای بزرگ با رعایت نکردن همین قضیه و عدم پشتیبانی خوب شکست خوردند. به نظر خیلی از اساتید این مورد یکی از مهمترین عوامل در موفقیت هر برندی است.

کپی نباشید

مهمترین چیز این است که برند شما نباید کپی باشد. درست است که گفتم به برند های بزرگ نگاه کنید ولی این دلیل بر این نمی شود که برند شما کپی باشد. اگر مخاطبانتان احساس کنند برند شما کپی است مطمئن باشید به شما اعتماد نمی کنند. با دیدن نام برند شما پیش خود می گویند این هم یکی مثل دیگر برندها است و هیچ وجه تمایزی ندارد.

چگونه برند سازی تاثیر گذاری داشته باشیم؟

امروزه با ابزارهایی که در دنیای مجازی در اختیار ما قرار دارد دست هر کسی در برند سازی باز تر شده است. از گوگل گرفته تا به کار گیری از شبکه های اجتماعی محبوب.

در ادامه شما را با ابزار هایی آشنا می کنم تا بتوانید برند سازی قوی و تاثیر گذاری را در اینترنت داشته باشید.

1.استفاده از ویدئو مارکتینگ

امروزه هر کسی دیدن ویدئو ها را به دیگر فرمت های محتوایی ترجیح می دهد. ویدئوها توانایی تاثیر گذاری بیشتری را رو مخاطبان دارند. از طریق ویدئو های تبلیغاتی تاثیر گذار می توانید برند سازی قوی تری را در اینترنت انجام دهید. اگر از پر طرفدار بودن ویدئو ها صرف نظر کنیم شما از طریق ویدئو می توانید رو در رو با مخاطبانتان صحبت کنید و از این راه تاثیر بیشتری روی آن ها بگذارید.

حتما بخوانید تبلیغ در گوگل

ویدئو مارکتینگ یکی از بهترین گزینه ها برای برند سازی شخصی است.

2.استفاده از بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو

تحقیقات نشان داده است 90 درصد افراد برای خرید های اینترنتی خود ابتدا از طریق موتورهای جست و جو اقدام به پیدا کردن محصول مورد نظر خود می کنند. آیا می دانستید بیش از 70 درصد کاربران صفحه اول نتایج جست و جو را رد نمی کنند و بیش از 90 درصد کاربران به سایت هایی که در رتبه های اول تا سوم هستند مراجعه می کنند. کافی است برند شما در بین رقبایتان در جایگاه ویژه ای در نتایج جست و جو قرار داشته باشد. این بهترین راه است تا مشتریان بالقوه نام برند شما را بیشتر ببینند. پس با سئو و بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو هم می توانید برندسازی حرفه ای انجام دهید.

3.استفاده از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بهترین مکان برای تبلیغات دهان به دهان است. در دنیایی که ما زندگی می کنیم کسی حرف ما را گوش نمی کند مگر اینکه حداقل از چند نفر دیگر آن را شنیده باشد. آیا می دانستید بیش از 70 درصد افراد زمانی محصولی را تهیه می کنند که تجربه کاری افراد دیگر را در مورد آن محصول شنیده باشند؟

شبکه های اجتماعی بهترین مکان برای این است که بدانید مخاطبانتان چه چیز هایی در مورد برندتان می گویند. به همین صحبت هایی که در مورد برندتان می شود باید توجه کنید. توجه به همین حرف هایی که در مورد برندتان می زنند عامل موفقیت شما در کسب و کارتان است.

با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه در شبکه های اجتماعی پر طرفدار می توانید نام برند خود را بیشتر در معرض دید مخاطبانتان بگذارید.

جمع بندی و صحبت پایانی

برای اینکه بتوانید برندسازی قدرتمندی انجام دهید باید نیاز اصلی مخاطبانتان را شناسایی کنید و فقط به آن ها خدماتتان را ارائه کنید. مهمترین بخش در برندسازی این است که به کارهایتان تعهد داشته باشید. پشتیبانی خوب یکی از راز های برند های موفق در دنیا است. اگر شعار تبلیغاتی دارید دقیقا باید به آن عمل کنید.

امیدوارم با مفهوم اصلی برند و برندسازی در این مقاله آشنا شده باشید و اهمیت برندسازی در کسب و کارها را درک کرده باشید.

آویناوب با کارشناسان مجرب در زمینه برندسازی و برندینگ اینترنتی می تواند در ساخت برند و برند سازی اینترنتی به شما کمک کند. اگر نیاز به برندسازی دارید و نمی دانید باید از کجا شروع کنید بهتر است همین حالا با کارشناسان ما از طریق صفحه ارتباط با ما تماس بگیرید. یک مشاوره کاملا رایگان مهمان ما هستید.

منبع: آویناوب


برچسب ها : اهمیت برند در کسب و کارها ، برند سازی چیست؟ ، برند یا نام تجاری ، برندسازی در وب ، برندینگ چیست؟ ،